Dit is een veel voorkomende aandoening, zeker nu in de covid-19 periode, waarbij veel mensen last hebben van PVS.
 
Waar kenmerkt PVS zich door?
Bij PVS is er geen acute, maar sluimerende virusinfectie aanwezig waar het immuunsysteem door ontregelt en getriggerd wordt en waarbij geen volledig herstel is.
Dit kan ontstaan door verschillende virale infecties, zoals sars virussen (o.a. covid-19), herpesvirussen (o.a. Epstein-Barr (Pfeiffer), herpes simplex (koortslip), waterpokken), influenzavirussen, hepatitis virussen, bof, rode hond, hpv, polio, coxsackievirussen. Niet altijd hoeft er sprake geweest te zijn van een duidelijk waarneembare acute virale infectie.
 
Vooral chronische vermoeidheid is de voornaamste klacht. Maar ook klachten als hoofdpijn, hartkloppingen, hartritmestoornissen, snelle hartslag, ME, concentratieproblemen, geheugenverlies, spier- en gewrichtsklachten, misselijkheid, opgezette lymfeklieren, slaapproblemen, zweetaanvallen, maag- en darmklachten, voedselallergieën, luchtwegklachten, huidklachten, schimmelinfecties, trage schildklier, hypoglykemie, stressgevoeligheid, duizeligheid, zenuwpijn, tintelingen, koude handen/voeten, flauwvallen, depressie en verwardheid komen veel voor. 
Een veelheid aan klachten dus en vaak ook omschreven als vage klachten. De klachten worden veroorzaakt door een laag actieve virusinfectie. Er is geen sprake meer van een acute virusinfectie. 
Klachten duren maanden tot jaren en kunnen zich ook maanden tot jaren na infectie uiten.
 
Wat is er aan de hand?
Het immuunsysteem is chronisch actief en kan daardoor niet voldoende het herstelmechanisme activeren waardoor er geen echt herstel plaatsvindt. De immuunreactie is nooit volledig afgerond en hierdoor blijft immuunsysteem actief. Dit kost veel energie en vandaar dus vermoeidheid en geen energie om iets te ondernemen.
 
Wat kan er aan gedaan worden?
Behandeling is gericht op ondersteunen van het immuunsysteem en herstel van de persoon.

Een aantal zaken zijn belangrijk;

  • Immuunsysteem versterken/ondersteunen
Hierbij zijn vitamine en mineralen belangrijk, dus het is verstandig om sowieso een goed multi supplement te nemen.
Belangrijk zijn de o.a. vitamines C, E, A en D(3). Verder spelen zink, selenium, quercetine, bèta-glucanen en omega 3 een belangrijke rol.
Zij ondersteunen en versterken het immuunsysteem en helpen restanten van virusdeeltjes op te ruimen. 
Ook het gebruik van probiotica is belangrijk omdat de darmfunctie hierdoor verbeterd wordt. En een goede darmfunctie is belangrijk voor ons immuunsysteem.

Suikergebruik gaat ten koste van de opname van vitamine C en onderdrukt dus het immuunsysteem.

  • Virusreplicatie beperken
Het voorkomen dat virussen zich vermenigvuldigen binnen diverse intra- en extracellulaire mechanismen.

Quercetine, lactoferrine, Curcuma longa en L-lysine zijn hierbij belangrijk. Zij kunnen de aanhechting, activiteit en replicatie van de virussen afremmen en zo de verspreiding van het virus beperken.

  • Het immuunsysteem heeft veel energie nodig
Virale infecties kosten veel energie. Door meer energie te geven, ondersteun je het immuunsysteem, maar ook de persoon zelf. Dit ondersteunen doen we tot op celniveau.
Belangrijk hierbij zijn co-enzym Q10, B-vitamines (B-complex), Ashwagandha, Acetyl-l-carnitine (transport vetzuren en verbranden van vetten) en Magnesium (ook spierontspanning).
 
Bèta glucaan, vitamine C, zink en lactoferrine verhogen de interferon productie dat betrokken is en belangrijk is bij de intracellulaire virale afweer.
 
De hierboven genoemde lijsten zijn zeker niet compleet. En het is dus ook zoeken naar de juiste middelen. Ook veel kruiden kunnen nog extra ondersteunen bij herstel. Om snel de juiste middelen en kruiden te vinden in jouw unieke situatie kun je het beste een expert inschakelen.
Ook hier weer geldt dat maatwerk de beste resultaten geeft.
 
En neem vooral de tijd voor herstel. Zoals al beschreven kost het gehele proces veel energie. Hierbij is rust belangrijk. Ben je daarvan bewust en verzet je er niet tegen. Dat kost nog veel meer energie.
Ook is het belangrijk om de juiste voeding tot je te nemen; voeding die voedt en niet voeding die enkel vult. Eet zo puur en zuiver mogelijk en beperk (of liever helemaal niet gebruiken) het gebruik van geraffineerde voeding (suikers en producten met suiker, witmeelproducten, frisdranken, kant-en-klare voeding, E-nummers etc.), alcohol, sigaretten en andere genotsmiddelen. Eet wel veel groente, voldoende fruit, niet teveel dierlijke producten en drink ruim voldoende water en kruidenthee.
Zorg goed voor je darmen, want die zijn erg belangrijk voor het immuunsysteem.
En verder bewegen in de buitenlucht, dus lekker de natuur in!
 
Lees ook het eerdere artikel over griep en virusinfecties en hoe je je immuunsysteem kunt ondersteunen, lees verder….
 
Hanneke de Brouwer
 

Wil je meer weten of advies hebben over dit onderwerp? Maak dan een afspraak voor een (telefonisch/online/mail/persoonlijk) consult via het onderstaande formulier.

(Kruiden)adviezen en antwoorden op (gezondheid)vragen worden alleen gegeven middels een consult. Voor een goed advies is het belangrijk om meer achtergrondinformatie te hebben over de persoonlijke situatie en aanvullend (Lecher-antenne) onderzoek te doen. Bovendien blijft het maatwerk.
Het geven van natuurkundig advies en/of het voorschrijven van kruidenmiddelen of andere natuurlijke middelen zal dan ook uitsluitend op basis van een consult gedaan worden.

Bron;
Post-viraal syndroom en candida syndroom, veroorzakers van chronische vermoeidheid – Ruud A. Nieuwenhuis en Jan Schilders
Webinar en documentatie Stichting Educatie Atrium Innovations

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.