Iedereen heeft wel eens een keer last van slapeloosheid, maar voor de meeste mensen is dat geen chronisch probleem. Toch blijft er een grote groep mensen waarvoor de slapeloosheid voor grote problemen zorgt.

Voldoende en goed slapen is belangrijk. Het zorgt voor herstel van lichaam en geest en maakt dat we de volgende fit zijn om datgene te doen wat we moeten doen.

Slapeloosheid heeft verschillende oorzaken, die we kunnen onderverdelen in externe en persoonlijke factoren.

Externe factoren

Om te kunnen gaan slapen maakt ons lichaam melatonine aan. Dit is een hormoon dat er voor zorgt dat we kunnen slapen, dat we slaperig worden. Afgifte van dit hormoon wordt niet bepaald door het dag- en nachtritme, maar doordat het donker wordt. Wanneer de slaapkamer niet donker genoeg is, kan dit dus voor problemen zorgen (denk ook aan volle maan bij heldere hemel). Maar ook kunstlicht, waarmee we kunstmatig onze dagen met meerdere uren verlengen, heeft een negatieve invloed.

Andere externe factoren zijn elektrische apparatuur en straling in de buurt van de slaapplaats. We moeten hierbij denken aan een waterbed, een elektrisch verstelbaar bed, elektrische dekens, televisie, wekkerradio, mobiele of dect telefoon en wifi apparatuur. Ook wanneer elektrische dekens of verstelbaar bed niet aanstaan, maar de stekker nog wel in het stopcontact zit, staat er nog steeds stroom op. Maar ook de onzichtbare stralingsbronnen, zoals wateraders en aardstralen kunnen heel verstorend werken op onze slaap. 

Elektrische apparatuur en andere stralingsbronnen hebben een negatief effect op onze rust en brengen het lichaam in een vorm van stress. Niet alleen slapen we slechter en zijn we minder uitgerust, maar ook lichamelijk heeft het een verstorende werking.

Verder kunnen ook een slecht matras, onrustige omgeving en een snurkende partner zorgen voor een slechte nachtrust. En vergeet niet dat ook het drinken van koffie, cola en het gebruik van andere suikerhoudende producten in de avond een slechte nachtrust kunnen bezorgen.

Persoonlijke factoren
Bij (chronische) stress is er een voortdurende aanmaak van de hormonen adrenaline en cortisol, de hormonen die voor activiteit zorgen. Deze zorgen voor een constante alertheid. Lastig als je juist bij stress een goede nachtrust nodig hebt. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot een bijnieruitputting. Adrenaline en cortisol zullen dan juist minder aangemaakt worden. Bij een gezond persoon, wordt in de vroege ochtend door het lichaam juist cortisol aangemaakt om beter wakker te worden, om weer alert en actief te worden. Bij een te geringe aanmaak hiervan, zul je dus veel vermoeider wakker worden.

Het regelmatig wakker worden kan meerdere oorzaken hebben. Alcoholgebruik zorgt er vaak ook voor dat je regelmatig wakker wordt. Maar ook als er een lichamelijke onbalans is, kan dat voor doorslaapproblemen zorgen. Zeker wanneer je op een vast tijdstip ’s nachts wakker wordt, kan dat een indicatie zijn dat er met een bepaald orgaan wat aan de hand is. Het is van belang dan uit te zoeken of er inderdaad sprake is van een fysiek probleem en daar dan wat aan te doen.

Wat kunnen we er aan doen?
Niet ieder slaapprobleem hoeft veroorzaakt te worden door een mentale of fysieke onbalans. Belangrijk is om eerste uit te sluiten of er een externe factor is, die de slaap verstoord en deze dan te verhelpen. Zo kunnen wateraders opgespoord en ontstoord worden, de wifi kan ‘s nachts uit, telefoon of niet naast het bed of op vliegtuigstand, een gewone wekker of één die op water werkt, en de stekkers uit het stopcontact (dus ook die van de elektrische deken en verstelbaar bed).

Zorg verder dat de slaapkamer voldoende donker is en je voldoende rust neem voor het slapen gaan. Ben voorzichtig met alcohol, koffie, cola en andere suikerhoudende producten. Neem liever een lekkere thee met kruiden voor een goede nachtrust (en dan geen suiker in de thee!).

Ook is het belangrijk dat er voldoende frisse lucht in de slaapkamer is en dat je overdag voldoende beweging hebt, liefst in de frisse buitenlucht.

Wanneer de externe factoren uit te sluiten zijn, dan is het van belang te kijken waar de fysieke of mentale onbalans zit en het probleem daar aan te pakken. Zo wordt de oorzaak opgelost en werken we aan een gezond lichaam en geest. 

Hiervoor zijn voldoende natuurlijke middelen in de vorm van kruidenmiddelen en bloesemremedies. Ook het gebruik van de juiste Dr. Schüssler celzouten kan veel verbetering geven. 

Het kan zijn dat we met kruiden bepaalde orgaansystemen moeten ondersteunen. Of juist met de kruiden een stuk rust kunnen creëren. 
De MIR-Methode kan ook heel veel verbetering geven en soms via andere (therapie)vormen, zoals paranormale therapie, yoga, meditatie.

Uiteindelijk zullen slaappillen je wel in slaap helpen, maar ze pakken de oorzaak van het probleem niet aan en hebben een verslavend effect. Het is beter om uit te gaan zoeken wat de werkelijke oorzaak is van de slapeloosheid. Vaak is het heel simpel op te lossen. Vanzelfsprekend is het aan te raden hierbij hulp te zoeken.

Wil je meer weten of advies hebben over dit onderwerp? Maak dan een afspraak voor een (telefonisch/online/mail/persoonlijk) consult via het onderstaande formulier.

(Kruiden)adviezen en antwoorden op (gezondheid)vragen worden alleen gegeven middels een consult. Voor een goed advies is het belangrijk om meer achtergrondinformatie te hebben over de persoonlijke situatie en aanvullend (Lecher-antenne) onderzoek te doen. Bovendien blijft het maatwerk.
Het geven van natuurkundig advies en/of het voorschrijven van kruidenmiddelen of andere natuurlijke middelen zal dan ook uitsluitend op basis van een consult gedaan worden.

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.